Jak otworzyć sklep mięsny?
Sklep mięsny – Pomysł na biznes?
Pomysł na biznes jakim jest sklep mięsny może okazać się trafionym w dziesiątkę. Polacy lubią dobre wędliny i wszystkie mięsne potrawy.
Świadomość wśród konsumentów jest coraz większa – ludzie chcą kupować zdrową i świeżą żywność przygotowaną wedle tradycyjnych receptur, a nie nafaszerowane konserwantami wędliny z supermarketów.
Przed podjęciem decyzji o założeniu działalności należy pamiętać, że sklep mięsny to specyficzna dziedzina. Sprzedawane produkty będą szybko traciły świeżość. Trzeba również zwrócić uwagę na sposób ich przechowywania.
Niezbędny będzie biznesplan uwzględniający wiele aspektów.
Wybór odpowiedniej lokalizacji może okazać się kluczem do sukcesu. Idealne miejsce to takie w którym znajdują się już sklepy chętnie odwiedzane przez klientów, jednak nie koniecznie o podobnym profilu sprzedaży do naszego.
Przystosowując lokal do profilu sklepu musimy pamiętać aby spełnić wszelkie normy sanitarne i higieniczne – nasz sklep musi zostać zatwierdzony przez sanepid. Lokal musi być wyposażony w wymagana liczbę umywalek ze stali nierdzewnej z ciepłą i zimną wodą oraz ubikacjami, które nie mogą bezpośrednio łączyć się z pomieszczeniami do pracy z żywnością. Niezbędna będzie sprawnie działająca wentylacja. Musimy też znaleźć miejsce na pomieszczenie gospodarcze.
Każdy, nawet najmniejszy sklep mięsny musi mieć na swoim pokładzie ladę chłodniczą, w której będzie można przechowywać wyroby. Ma ona za zadanie nie tylko utrzymać świeżość produktów jak najdłużej, ale też w ciekawy sposób je eksponować – wszak większość klientów kupuje oczami.
Kolejne urządzenia bez których sprzedawca nie może się obyć to krajalnica do wędlin, waga, wilk do mielenia mięsa – jeśli klient będzie miał życzenie aby zmielić mięso na miejscu. W przypadku drobniejszego sprzętu konieczny będzie zestaw noży dobrej jakości, tasak do cięcia mięsa z kością, a także kloc masarski (inaczej pieniek rzeźniczy). Niezbędne będą również meble sklepowe i stanowisko kasowe
Część niedostępna dla klienta, czyli zaplecze musi być odpowiednio przygotowane. Jeśli chodzi o kwestie wyposażenia to niezbędnym minimum będą urządzenia chłodnicze, czyli szafa chłodnicza, zamrażarka skrzyniowa lub szafa mroźnicza, a także meble ze stali nierdzewnej takie jak regały magazynowe czy stoły robocze.
Na początek do otwarcia niedużego sklepu (około 60 – 65m2) potrzebna będzie kwota rzędu 60-90 tys. złotych. Postarajmy się przybliżyć koszty otwarcia takiego sklepu:
1. Adaptacja i remont lokalu – 35 – 40 tys. zł
2. Projekt technologiczny lokalu – 4 - 6,5 tys. zł
3. Wyposażenie
- wyposażenie zaplecza (szafa chłodnicza, szafa mroźnicza, regały magazynowe, stół roboczy i meble ze stali nierdzewnej) – 11 – 17 tys. zł
- lada chłodnicza – 6 -10 tys. zł
- krajalnica do wędlin – 2 – 5 tys. zł
- waga – 1 – 1,5 tys. zł
- kasa fiskalna – 1,5 tys. zł
- zatowarowanie sklepu – 3 – 4 tys. zł
Jak widać koszty założenia sklepu mięsnego są spore. Najwięcej pochłaniają wydatki związane z remontem, przystosowaniem i wyposażeniem sklepu.
Pewne jednak jest to, że jeśli będziemy mieć naprawdę dobre produkty to nie powinniśmy narzekać na brak klientów, a z biegiem czasu nasza inwestycja zacznie przynosić dochody na odpowiednim poziomie.